Przewodnik techniczny po
akumulatorach:
PARAMETRY AKUMULATORA
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Napięcie (V):
Napięcie akumulatora wyrażone jest w voltach (V). Rynek motoryzacji stanowią na ogół akumulatory 12V przeznaczone do większości pojazdów znajdujących się na rynku, w tym motocykli. Akumulatory 6V stanowią niewielki procent rynku i są stosowane do starszych ciągników rolniczych, motocykli i niektórych pojazdów zabytkowych (np. pierwsze trabanty). Napięcie instalacji elektrycznej wynosi odpowiednio 12V dla samochodów osobowych i 24V dla samochodów ciężarowych. Obecnie w samochodach ciężarowych montowane są dwa akumulatory 12V podłączone ze sobą szeregowo w celu uzyskania napięcia 24V.
Pojemność (Ah):
Pojemność akumulatorowa wyrażana za pomocą amperogodzin (Ah). Jest to ilość energii elektrycznej, jaką akumulator jest w stanie dostarczyć przy zachowaniu odpowiednich warunków poboru prądu. Pojemność akumulatora uzależniona jest od wielkości i ilości płyt w akumulatorze. Im jest ich więcej oraz im większa jest ich powierzchnia, tym większa jest pojemność akumulatora.
Prąd rozruchowy (A):
Wyrażony w amperach (A) zwany również prądem pobierczym zimna. Im większy jest prąd rozruchowy, tym silniejszy mamy akumulator. Pamiętajmy wybierając akumulator z wyższym prądem rozruchowym zmniejszamy ryzyko problemów z uruchomieniem pojazdu zimą. Należy zwracać uwagę, według jakiej normy podany jest prąd rozruchowy na akumulatorze. Powszechnie stosowaną normą w Europie jest norma europejska (EN). Inne normy wykorzystywane przy oznakowaniu akumulatora to:
SAE - norma amerykańska
DIN - norma niemiecka (obecnie niewykorzystywana)
IEC - norma Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej
Podawane parametry rozruchowe mierzone różnymi normami mogą znacząco różnić się między sobą, dlatego też porównując akumulatory należy sprawdzić, w jakich normach mierzony był prąd rozruchowy i ewentualnie skorzystać z tabel przeliczeniowych.
Czy wiesz, że...
„Prawidłowe napięcie ładowania alternatora powinno zawierać się w przedziale od 13,8 do 14,6V. Wszelkie odchylenia poniżej 13,8 powodują niedoładowanie akumulatora, a odchylenia powyżej 14,6 skutkują jego przeładowaniem. W obu przypadkach jest to działanie nieporządne i niekorzystnie wpływa na pracę akumulatora skracając jego żywotność”.
„O poziomie naładowania akumulatora w głównej mierze decyduje również sposób korzystania z pojazdu, pokonywanie niewielkich tras, jeżeli są zbyt krótkie powodują niedoładowanie akumulatora. W takim przypadku niezwłoczne jest doładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła prądu (np. prostownika)”.
Serwis
|
Promocje
|
Przewodnik techniczny
|
Locust Car Service
|
© 2016 Rubicon, All Rights Reserved