Elementy składowe układu
klimatyzacji:

KOMPRESOR
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
FILTR KABINOWY
DMUCHAWA
SKRAPLACZ
PAROWNIK
ZAWÓR ROZPRĘŻNY
OSUSZACZ
KOMPRESOR
Kompresor klimatyzacji (Sprężarka) jest ważnym elementem klimatyzacji, której głównym zadaniem jest zapewnienie obiegu czynnika chłodniczego w układzie A/C. Sprężarka odpowiada za transport zimnego czynnika chłodniczego w stanie gazowym pod niskim ciśnieniem od parownika poprzez sprężanie go do wysokiego ciśnienia w postaci ciepłego gazu i transport do skraplacza. Sprężarka stanowi najdroższy i najbardziej wrażliwy element całego układu klimatyzacji, dlatego warto zadbać o prawidłową i okresową obsługę, aby nie doszło do jej uszkodzenia lub przedwczesnego zużycia. Często przyczyną zatarcia kompresora jest brak odpowiedniego smarowania spowodowanego zbyt małą ilość oleju w układzie lub niedostateczną ilością czynnika chłodniczego (czynnik stanowi nośnik oleju). Nadmierne odwlekaniem lub rezygnacja z wykonywania czynności serwisowych może prowadzić do poważnych awarii. Zatarcie sprężarki powoduje zanieczyszczenie całego układu klimatyzacji. Bardzo ważne jest, aby przed założeniem nowego lub regenerowanego kompresora bezwzględnie przeprowadzić płukanie całego układu, jak również wymienić filtr osuszacz, zawór rozprężny lub dyszę dławiącą. W wyniku zatarcia sprężarki do układu przedostaje się tzw. ścier metalowy, który musi zostać dokładnie usunięty poprzez płukanie układu lub wymianę poszczególnych elementów klimatyzacji, aby nie doszło do uszkodzenia nowej sprężarki na skutek krążących w układzie opiłków metali lub powstałej wilgoci. Bardzo często zdarza się, że źle serwisowany układ zawiera za dużo oleju ograniczając wydajność całego układu A/C oraz prowadząc do blokowania sprężarki. Należy pamiętać, że regularny serwis i wczesne wykrycie nieprawidłowości działania sprężarki mogą zapobiec jej wczesnemu uszkodzeniu chroniąc tym samym cały układ klimatyzacji.


Czy wiesz że:

„W wyniku sprężania czynnika chłodniczego dochodzi do podniesienia jego temperatury”.

„Częstym przypadkiem złej obsługi klimatyzacji jest wprowadzenie do układu zbyt dużej ilości czynnika chłodniczego. Nadmiar chłodziwa powoduje cięższą pracę sprężarki, w wyniku oddziaływania dużego ciśnienia dochodzi do jej przedwczesnego zużycia, uszkodzenia lub rozszczelnienia. Układy klimatyzacji samochodowych różnią się między sobą w poszczególnych modelach, dlatego należy do każdego układu wprowadzić określoną ilość czynnika”.
Serwis

Promocje

Przewodnik techniczny

Locust Car Service


© 2016 Rubicon, All Rights Reserved
Jesteśmy partnerem sieci O.K. SERWIS